Ta bedre påskebilder!

Påsken er her og med den følger mange flotte bildemotiver. Disse tipsene viser deg hvordan du oppnår best mulige resultater.

Snart er det igjen påske og mange vil reise på fjellet og nyte de siste vinterdagene til fulle. Med flotte snødekte landskaper på alle kanter er det lett å bli fristet til å ta frem kameraet og forevige øyeblikket. Men snø er absolutt ikke en enkel ting å fotografere korrekt. Hvem har vel ikke opplevd at bildene har blitt undereksponert og fått et ukledelig blåskjær eller at snøen ikke er blitt hvit, men grå? Eller at de har blitt overeksponert og mistet all detalj? Dette er et av de evige problemene fotografer sliter med. Selv de med mye erfaring kan ha vanskeligheter med å gjengi vinterscener riktig. Under gir vi noen tips til hvordan akkurat disse problemene kan unngås og, om alt allikevel slår feil, hvordan det kan rettes opp i etterbehandlingen.

Eksponering
Det er flere faktorer som spiller inn ved fotografering av snø. For det første gjelder det å få eksponeringen riktig. Bruker man kameraets innebygde lysmåler, vil snøen i bildet ofte se grå og møkkete ut. Dette er fordi snø reflekterer mye lys, og kameraets lysmåler blir derfor lurt til å tro at motivet er mye lysere enn det egentlig er. For å få snøen hvit og fin, må altså bildet overeksponeres. Hvor mye bildet bør overeksponeres med, er egentlig et spørsmål om prøving og feiling, men det finnes noen enkle regler man kan følge. Om størstedelen av motivet består av snø, kan det være lurt å overeksponere med 2 stopp, altså sette EV til +2. Om snøen spiller mer en birolle i bildet kan det holde å overeksponere med 1 stopp, altså sette EV til +1. Det er viktig å ikke overeksponere for mye, ettersom snø da kan miste all detalj og virke flatt og utbrent.

HDR – High Dynamic RangeVed landskapsfotografering eller bilder med store kontraster kan det være lurt å bruke HDR. Dette er en teknikk som kombinerer ulike eksponeringer av samme bildet tl å bli et bilde med perfekt eksponering.

Unngå mottlys
For å unngå sterke kontraster i ansiktet til motivet bør man unngå motlys eller sidelys. Still deg med ryggen til solen og motivet forann deg, dersom du ikke har mulighet til å oppsøke skygge. Må du ta bildet i mottlys kan det vere fordel med blits, eventuelt kan man bruke motlyset til å skape spennende stilluettmotiv.

Bruk blits
Tar man bilder av mennesker eller ting som er omgitt av snø, kan eksponeringen bli spesielt vanskelig. Dette på grunn av stor kontrast mellom person og bakgrunn. Her kan det være å anbefale å bruke blitz. Dette kan lette opp kontrasten ved å gi mer lys på personen eller personene og bildet blir mer balansert. Også i sterk sol kan det være lurt å bruke blits. Blitsen lyser opp skyggepatiene slike at det harde kontrastene mellom lyst og mørkt jevnes ut. Bruk av blits kan også hjelpe deg med å få bedre frem motivet dersom du fotograferer i motlys eller sidelys.

Filter
Andre ting som kan være bra å ha for hånden, ihvertfall om man bruker speilreflekskamera, er filtre. Et graderingsfilter kan være nyttig for å redusere kontrasten mellom himmelen og bakken og et polariseringsfilter bidrar til å redusere refleksjoner fra snøen.

Vintersport kan gi flotte motiver. Her er det viktig å bruke kort lukkertid for å fryse bevegelsen.

Fargede objekter skaper en flott kontrast til den hvite snøen.

Om forfatter Vis alle innlegg

Siv Hege