Japan Photo Blogg

Dette er årets store trend innen fotogaver

Fotogaver har vært populære julepresanger de siste årene. Med bestselgere som fotobok og fotokrus, har vi enkelt kunne lage kreative og personlige julegaver. Her gir re:member deg de beste tipsene til årets gaver. Nå tar nemlig fotogavetrenden ett steg videre, i retning interiørdesign.

«Egentlig kan du få trykket bildet ditt på de fleste overflater i dag», forklarer Inger Lise Vereide, markedssjef i Japan Photo.

Derfor finnes det allerede en mengde fotoprodukter å velge mellom. Alt fra mobildeksler, servietter og notatbøker, til sparebøsser, t­skjorter og matbokser. Disse kan du enkelt bestille på nettet med trykk av egne bilder på.

En av de mest populære gavene de siste årene, har vært fotobøker.

«En CEWE FOTOBOK er nok en av de flotteste gavene», sier Inger Lise. «Mange lager boken som et personlig fotoalbum til familien fra året som har gått, men du kan også lage for eksempel et minnehefte til venninner eller en fotobok fra sommerens ferietur med kjæresten.»

Tenk gjerne enda mer kreativt, hva med å ta flotte naturbilder fra nærområdet som du kan sette sammen i en stilig fotobok til bestefar?

«Det handler bare om å slippe kreativiteten løs», smiler Inger Lise.

Personlig shabby­chic
Årets trend peker nettopp i den retning – å være personlig uten nødvendigvis å bruke de klassiske «julekort­bildene».

«Stilmessig har fotogavene vridd seg litt, det trenger ikke lenger bare være foto av barn eller kjæledyr på det du bestiller», forteller Inger Lise.

«Det nye nå er mer unike ting i interiøret, for eksempel er fotoputene spennende. Du kan få puter med personlige preg, men uten at det trenger å være glorete eller overtydelig. For eksempel kan du bruke et fint landskapsbilde fra et sted som er viktig for deg», sier hun.

Hun forteller om en kunde som laget fotopute med et bilde av en forfallen hytte som betydde mye for familien. Dermed fikk de et stilig, shabby chic interiør­uttrykk, som fortsatt hadde personlig betydning for de som kjente til historien.

«Du kan tilpasse gaven slik at du får den akkurat slik du vil ha den. Det er store muligheter for å være kreativ», sier Inger Lise.

Egne kunstverk på veggen
Elektronikkbransjen har kåret en fotogave i enda større format til årets bildeprodukt, nemlig interiør­bilder. De rapporterer at det ligger an til å bli solgt rundt 250 000 av disse i år.

Et interiør­bilde er et trykk av ditt eget bilde i stort format på ulike teksturer, slik at du kan henge dine egne kunstverk på veggen hjemme.

Favorittmotivet ditt kan trykkes på definerte bakgrunner som gir en ekstra dybde og særegent uttrykk. Du kan velge mellom for eksempel aluminium, tre, lerret, akryl, skumplate, alu­plate og selvklebende PVC­folie.

Hos Japan Photo kan du også lage fotolerret collage og flerdelt fotolerret.

La julegaven være personlig
Med så mange produkter å velge mellom, blir den største utfordringen gjerne å velge hvilket bilde du skal bruke.

«Mange tenker kanskje at de ikke har noen bilder de kan bruke, de har en viss ide om hvordan bildene bør se ut, men de trenger ikke se ut som klassiske fotograf­foto», sier Inger Lise.

De fleste av oss går rundt med mobiltelefonen på oss hele tiden og bruker den til å knipse i hverdagen. I dag er det såpass god kvalitet på kameraene på de fleste telefonene, at det ikke er noe problem å bruke slike bilder til fotogaver.

«Det mest autentiske er det du skaper selv i et øyeblikk som et minne for framtiden. Du kan bruke akkurat de bildene du vil, det er du som er designeren», sier hun.

«Viktige stikkord er unikt og autentisk, noe som ikke alle andre har. Slipp kreativiteten løs!»

 

Denne artikkelen er også publisert på re:member.no.

Om forfatter Vis alle innlegg

Silje

Legg igjen et svar

Din e-post adresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *