5 gode tips til naturfotografer

JP- ambassadør Ole Jørgen Liodden deler noen helt sentrale råd for hvordan en naturfotograf kan planlegge blinkskudddene!

Thick-billed Murre (Uria lovia) near bird cliff in Svalbard, Norway

Polarlomvi – av Ole Jørgen Liodden

1. Hvor bør jeg fotografere
Som naturfotograf er det viktig å være en god biolog. Lær deg å kjenne arten du skal fotografere, enten det er dyr, planter eller landskap. Kjenner du ikke atferden til dyrene og fuglene, vil du gå glipp av mange gode bilder. Jo mer man vet om det man fotograferer, jo bedre blir bildene. Men dette er ting som tar tid og erfaring, så det beste er å se på det som et prosjekt hvor man lærer underveis både om fotografering og om dyrene. Skal man ha glede av naturfoto, så bør man også ha glede og interesse av naturen, av å gå ut i naturen og dokumentere. Hvis du har planlagt godt så behøver du ikke å sitte i et skjul i skogen å vente til det vokser mose på debg

Skal man ha glede av naturfoto, sier det seg selv at man også trenger å ha interesse for naturen. Man bør trives med å være utendørs i skog, fjell og mark. Lær å kjenne den arten du skal fotografere, enten det er dyr, fugler eller planter. Kjenner du ikke atferden til dyrene og fuglene, vil du gå glipp av mange gode bilder. Jo mer du vet om det du skal fotografere, jo bedre blir bildene.

2. Når bør jeg fotografere?
Har man funnet ut hvor man vil fotografere og hvilken art man vil konsentrere seg om, så handler det om å bestemme seg for når man skal gjøre det. Naturen går i sykluser man må kjenne til for å finne de beste tidspunktene å fotografere på, ned til riktig måned, uke og tid på døgnet. Tidlig eller sent på dagen er ofte gode tidspunkter. Mange dyr og fugler er ekstra aktive i tidlige morgentimer, og blomstene er nyutsprungne. Morgen og kveld gir dessuten det beste lyset. Det er mykere, gir mindre kontraster og gjør det generelt lettere å få fine bilder.

Blacksmith Lapwing (Vanellus armatus) in Zimanga, South Africa

Blacksmith Lapwing – av Ole Jørgen Liodden

3. Hvordan kan jeg forberede meg?
Når du vet hva du vil ta bilder av, bør du begynne med å skaffe informasjon om det. Jeg pleier å starte på internett. Som regel er det noen som har gjort det samme før deg, og jeg prøver å finne hvem som har best peiling på dette, og ofte ringer jeg og prater med folk som kan det bedre enn meg.

For rundt tre år siden fotograferte jeg arten Fiordland Crested Penguin som det nesten ikke finnes bilder av, og som kun lever på sørvestkysten av New Zealand. Da gjorde jeg først research på nettet og så forhørte jeg meg hos forskere og eksperter for å lære mest mulig om disse pingvinene på forhånd.

For å finne ut så mye som mulig om landskapsformasjonene der arten befinner seg, bruker jeg Google Earth. Det er et sentralt verktøy i mine forberedelser. Der kan jeg finne ut hvordan bakgrunnen vil bli, om det er fjell som skygger, osv. Når jeg da ankommer, vet jeg hvor jeg skal legge meg ned for å få den bakgrunnen og det lyset jeg ønsker.

Å ta fine bilder handler ikke om å dra rundt på måfå med kameraet om halsen for så tilfeldigvis å finne et spennende motiv med fin bakgrunn i fint lys. Bevisst fotografering er en læringsprosess. Er du nybegynner, så anbefaler jeg å velge ut noe som du kan fotografere over tid, og slik bevege deg fra flaks og tilfeldigheter og over til bevisste, planlagte bilder. Dermed vil du utvikle deg både som fotograf og naturkjenner. Begynn med noe du liker og har interesse for. Gå ut i hagen eller ut i nærmeste skog for å øve deg og få gode ideer.

Arctic fox (Alopex lagopus) in Spitsbergen, Svalbard, Norway

Fjellrev – av Ole Jørgen Liodden

4. Hva slags utstyr trenger jeg?
Du bør ha et værtettet, robust kamera med gode ISO-egenskaper og rask autofokus, men det absolutt viktigste er objektivet. Det bør være skarpt, raskt og ikke for tungt. Teleobjektiver bør ha en brennvidde på minst 300mm. Fast optikk er å foretrekke framfor zoom, og det bør være så lyssterkt som mulig.

I tillegg er det viktig å ha stativ. Jeg anbefaler å finne et som er solid og stabilt og kan gi god støtte til minst 5 kg utstyr uten å vingle.

Er du klar for å ta fotograferingen et skritt videre, foreslår jeg å teste ut blits eller LED-lamper for mer kontroll på lyssetting. Tenk litt studio selv om du er ute. Selv benytter jeg blits når jeg vil lette opp i skyggepartiene samt øke bildeskarphet og fargeeffekt. Trikset er å anvende den så forsiktig at det ikke kommer for tydelig fram at man har brukt den.

5. Hvordan kan jeg lære enda mer?

  1. Les bøker om emnet, både om fotografering og om arten du vil ta bilde av. Jeg har skrevet boken 101 gode råd for NATURFOTO av fugler og dyr hvor du finner grundige forklaringer til hvordan du kan bli en bedre naturfotograf.
  2. Meld deg inn i en fotoklubb. Da kommer du inn i et miljø hvor du kan få tips, tilbakemeldinger og kanskje en turkompis. Det er viktig å kunne lytte til hva andre syns og samtidig dyrke sin egen stil uten å bare gjøre som andre sier. Og så bør man lære seg å takle og sette pris på konstruktiv kritikk.
  3. Delta på workshops og organiserte fototurer. Da får du bli med erfarne folk ut i felt og kan arbeide tett på andre med samme interesse som deg. Her er det mye inspirasjon å hente og mye kunnskap å ta med seg både under selve fotograferingen og når det gjelder planleggingen av den.

I vårt nyeste JP-magasin finner du inspirasjon, informasjon og produkter som er glimrende til naturfotografering!

Om forfatter Vis alle innlegg

Silje